Over

 

Gerard Blijdestijn - Restauratieatelier voor schilderijen & baroklijsten

Mijn eerste kennismaking met het restaureren van schilderijen vond plaats toen een schilderij van een familielid per ongeluk op de grond viel en ernstig beschadigd raakte. Er waren op dat moment geen andere opties dan dat ik de verantwoordelijkheid op mij nam om het kunstwerk zelf te herstellen. Wat begon als een noodzakelijke reparatie, is sindsdien uitgegroeid tot een echte passie. Inmiddels heb ik meer dan 20 jaar ervaring in het restaureren van zowel schilderijen als baroklijsten.

In aanraking

Hieraan voorafgaand, in de tweede helft van de jaren zeventig, kwam ik via een Frans kunsttijdschrift weer in aanraking met schilderen. Dit moment markeerde het begin van mijn ontdekkingsreis in de kunstwereld. Vanaf dat moment ontstonden er verschillende werken, eerst op hout, later op papier en doek. Het was een leerperiode waarin ik mijzelf oriënteerde door een samenspel van bekende schilderstukken, foto's en mijn eigen fantasie. Ik stelde mij vaak, onbewust, doelen die gebaseerd waren op de werken van de meesters uit de jaren vijftig en zestig. Een van de doelen was het schilderen van geselecteerde werken om ervan te leren en me enigszins in te leven in de makers van die werken. Dit leidde soms tot nieuwe, eigen creaties of een persoonlijke interpretatie van bestaande werken. Een voorbeeld hiervan is De Eenzame Vreedzaamheid, een op hout geschilderd werk uit 1976, geïnspireerd door het werk L' Ornithologie et la Pollution van Marcel Chassard. Gelijktijdig ontwikkelde zich een belangstelling voor thema's zoals het casino, circus en theater.

Uitgever en cursist

Tussen 1976 en 1980 was er opnieuw een periode van intensief onderzoek en oriëntatie, wat resulteerde in de ontdekking van de grafische techniek van de steendruk. Deze ontdekking kwam via mijn vriend Tony Boiso, die me in contact bracht met zijn broer Herman. Herman wilde een steendrukkerij opstarten, waar ik een workshop volgde. Ik raakte steeds meer betrokken bij de verkoop van grafisch werk en ging als uitgever langs galerieën om werk van de steendrukkerij tentoon te stellen en uiteindelijk te verkopen.

Grafiek Promotie Holland, exposities organiseren

Mijn ervaringen met de steendrukkerij leidden tot de oprichting van Grafiek Promotie Holland (GPH), waarmee ik exposities begon te organiseren voor een aantal grafische kunstenaars die werk maakten bij de steendrukkerij. De tentoonstellingen werden gehouden in bibliotheken, culturele centra, kunstbeurzen en markten.

Tentoonstelling Grafiek Promotie Holland (GPH)

Mourlot, Parijs

Mijn verlangen om meer te leren over grafische technieken, met name de steendruk, bracht me uiteindelijk naar het beroemde Atelier Mourlot in Parijs. Daar kregen we een rondleiding en maakten we kennis met Henri Dechamps, de chromist (kleurenspecialist). We brachten een werk mee dat onderzocht werd op basis van de processen die in de Mourlot-studio werden toegepast. 

Bezoek aan Atelier Mourlot

Fernand Mourlot (1895 - 1988) en zijn broers speelden een cruciale rol in het overbrengen van de renaissance van de kunst naar de lithografie in Parijs tussen de twee wereldoorlogen, en werkten met iconen zoals Matisse, Picasso, Miro, Braque, Chagall, en vele anderen.

In de laatste studio van Fernand Mourlot aan de Rue Montparnasse, werkte hij aan zijn laatste prenten met behulp van historische lithografische persen, waarmee veel van de beste werken van moderne chromolithografie werden geproduceerd. Na het overlijden van Fernand Mourlot in 1988 zette zijn zoon, Jacques Mourlot, het werk van zijn vader voort tot 1997. Tegenwoordig wordt het werk van Mourlot verder gezet onder de naam Idem Paris.

Tegenwoordig wordt het chromolithografische proces, waarbij voor iedere kleur een aparte drukplaat wordt gebruikt, nog steeds toegepast, en heeft het werk van Mourlot een blijvende invloed op de moderne grafische kunst. Deze kennis en ervaringen hebben mijn visie op kunst en restauratie verder verdiept en mijn passie voor het restaureren van schilderijen en het behouden van kunstwerken alleen maar versterkt.

Met deze achtergrond, zowel in het creëren als in het bewaren van kunst, ben ik trots op mijn werk als restaurateur van schilderijen en baroklijsten, en ik zet me in om de waardevolle kunstwerken van anderen met dezelfde zorg en passie te behandelen als mijn eigen projecten.